میثم

جهان را ما نه آنچنان که واقعاً هست می بینیم ، جهان را ما آنچنان که واقعاً هستیم می بینیم.

میثم

جهان را ما نه آنچنان که واقعاً هست می بینیم ، جهان را ما آنچنان که واقعاً هستیم می بینیم.

عیسای سامرا

 

امام حسن عسکری(ع) بعد از امام جواد(ع) جوان ترین امام بود. دوران زندگی ایشان همزمان بود با اوضاع شیر تو شیر خلفای عباسی؛ طوری که در طول عمر 29 ساله شان، 6 خلیفه عباسی آمدند و رفتند که البته 4تایشان خلافتی کمتر از 4 سال داشتند، متوکل و 4 تا از پسرهایش(منتصر، مستعین، معتز، و معتمد) و آن یکی هم مهتدی که بعداز 11 ماه کله پاه شد.

امام(ع) در شهرهای ایران نفوذ زیادی داشتند. غیر از مردم گرگان که یک دیدار چند ساعته با امام حسن عسکری(ع) داشتند، مردم شهر قم، اهواز و اهالی آذربایجان هم از این طریق نماینده های مستقیم امام(ع) با ایشان ارتباط داشتند.

داستان حضور چند ساعته امام حسن عسکری(ع) در شهر گرگان در جلد 50 کتاب «بحارالنوار» آمده است. از جمله چند نکته جالب دیدار، شفا یافتن چشمان نابینای فرزند نضربن جابر با دستان امام بود؛ مثل عیسی(ع).
مهم ترین ویژگی دوران زندگی و امامت امام یازدهم،تولد حضرت مهدی(ع) است. بدلیل حساسیت خلفای عباسی، تنها فرزند ایشان در سخت ترین شرایط و البته بسیار پنهانی متولد شد و تا 5 سالگی امام زمان و شهادت امام حسن عسکری(ع)، هیچ کس به جز یاران خاص ایشان از وجود چنین فرزندی اطلاع نداشت.

دوران زندگی ایشان با حکومت علویان در طبرستان و صفاریان در سیستان همزمان بود.

وقتی امام حسن عسکری(ع) با زهر معتمد عباسی به شهادت رسیدند، شیعیان ایشان به چند دسته تقسیم شدند. بعضی ها می گفتند ایشان مثل عیسی(ع) به نزد خدا رجوع کرده و منتظر بازگشت ایشان بودند. بعضی دیگر هم برادر ایشان (جعفر) را که ادعای امامت می کرد، به عنوان امام بعدی برگزیدند. اما آنهایی که از ماجرا باخبر بودند، می دانستند که مهدی، تنها فرزند ایشان 5 سال قبل متولد شده و او امام دوازدهم است. این قضیه موقع اقامه نماز میت بر پیکر امام حسن عسکری(ع) ثابت شد. وقتی جعفر به نماز ایستاد، فرزند خردسال امام جعفر را کنار زد و به نماز ایستاد تا همه بدانند امام بعدی شیعیان کیست. جعفر بعد از آن روز به جعفر کذاب معروف شد.

 

شهادت امام حسن عسکری(ع)

16 اسفند، 8 ربیع الاول206 ق     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد